reklama

Kedy prestaneme jesť kebab?

V reakcii na islamský terorizmus už vyše roka slovenskí či českí nacionalisti vyzývajú na bojkot nielen výrobkov z moslimských krajín ale aj kebabu. Účinok je zatiaľ úplne opačný.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (108)
Obrázok blogu
(zdroj: Zdroj: imgur.com)

Začiatkom minulého roka český populista s japonskými koreňmi Tomio Okamura vyzval Čechov, aby si nekupovali kebab, pretože aj tým finančne podporujú rozpínavosť islamu. Doslova povedal: „Každý zakúpený kebab je len ďalším krokom k burkám“.

Aká bola reakcia verejnosti? Na Facebooku sa vytvoril „event“, ktorý Čechov doslova pobláznil. Ako prejav solidarity s moslimami, ktorí už v Česku žijú (a taktiež ako boj proti škatuľkovaniu) si ľudia v jeden deň hromadne kúpili vo svojich mestách kebab, odfotili sa s ním a fotku zdieľali na sociálnej sieti.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vtedy som uvažoval nad zorganizovaním podobnej udalosti na Slovensku, ale priatelia ma odhovorili, aby sa mi niečo podobné raz nevypomstilo. Pár dní na to sa v Paríži udial teroristický útok na redakciu Charlie Hebdo. Populisti ako Okumara sa museli radovať, veď predsa len prišlo na ich slová. Avšak význam podobných akcií s kebabom sa ešte len umocnil, lebo ich posolstvo znie, že drvivá väčšina moslimom nie sú teroristi.

Na podobnú akciu však nakoniec prišlo aj na Slovensku a to tento piatok. Popudom boli hrozivé výroky premiéra Fica, ktorý sa pred kamerami bil do pŕs, že v rámci boja proti terorizmu jeho vláda vyvinie úsilie, aby moslimovia na Slovensku nevytvárali ucelenú komunitu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tento facebookový „event“ vytvoril recesistický portál Moral Banal, avšak Slováci ho zobrali s plnou vážnosťou a v priebehu piatka zaplnili Facebook množstvom „selfíčiek“ priamo z prostredia predajní kebabu. V mnohých prípadoch išlo o fotky celých rodín. Ja som sa do akcie zapojil taktiež, keď som zavítal do legendárnej „kebabárne“ v Bratislave, spolu aj s Ondrejom Dostálom.

Keďže teraz prebieha volebná kampaň a my obaja kandidujeme, viacerí pochybovali o úprimnosti nášho symbolického gesta. Nepochybujem však, že ja aj Ondro by sme podobnú myšlienku podporili kedykoľvek. Iné hlasy neprajníkov vraveli o „nekonečnom idiotizme a zľahčovaní tragédií, ktoré moslimovia v Európe napáchali“.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Podobné výlevy sú absurdné. Kto už len môže tvrdiť, že zakúpením kebabu zľahčujem činnosť teroristov? Táto akcia nebola o terorizme a dokonca ani o migračnej kríze. Táto akcia nepozývala na Slovensko ďalších utečencov (ktorí sem aj tak nechcú ísť). Táto akcia mala za cieľ podporiť moslimskú komunitu, ktorá už na Slovensku niekoľko rokov žije, je bezproblémová, poctivo podniká (teda nejde jej o dávky, ako sa zvykne na internetoch vravieť) a v neposlednom rade ide o ocenenie ich práce, ktorú robia dobre.

Trestať za terorizmus všetkých moslimov je nesmierne kruté a práve Slováci by mali mať pre túto nespravodlivosť pochopenie. Po Nežnej revolúcii a otvorení hraníc sa v rakúskych pohraničných obciach rozšírili prípady krádeží, ktoré mali na svedomí Slováci. Tamojší zúfalí obyvatelia preto bojovali nápismi: „Slováci, nekradnite!“. Ako sa vtedy musela cítiť väčšina našich turistov?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A nakoniec: Prečo sa k bojkotu kebabu nezapojil absolútne nikto? Doslova komicky pôsobí fotografia, ktorá obletela slovenský internet a vďaka tomu ju videl snáď úplne každý. Po „proteste proti islamizácii“ boli zachytení viacerí radikáli – účastníci protestu, ako si hromadne kupujú v okienku s rýchlym občerstvením kebab. Rozkošné, nie?

Prečo teda kebab konzumujú aj vyslovení odporcovia moslimskej komunity a nielen jej priatelia? Lebo je dobrý! Kebab sa stal zdravšou a kvalitnejšou alternatívou fast foodu (ktorý inak strácal na popularite), preto si ho Slováci obľúbili. V ktoromkoľvek meste na Slovensku prišiel kebab v ostatných rokoch na trh, automaticky sa zvýšila konkurencia a teda aj úroveň miestneho rýchleho občerstvenia. Pritom prevažne tureckí majitelia konkurovali nielen prijateľnou cenou, dobrou kvalitou, ale aj obrovskou pracovitosťou. Osemhodinový pracovný čas je v ich prípade nonsens.

Ak sa v poslednom čase vyrojili vyhlásenia kritizujúce všetko moslimské a vyzývajúce k ochrane našej kultúry, tak z horeuvedeného mi vyplýva, že vďaka moslimom sa zvýšila najmä naša kultúra stravovania.

Ja sám nie som nadšencom islamu. Keď ma ako neveriaceho minulý rok v období referenda „za rodinu“ neskutočne štvali bigotní kresťania, nerobím si ilúzie o moslimoch – v prípade islamu sú fundamentalistické prejavy oveľa radikálnejšie. Ale kvôli bigotným a nenávistným katolíkom nebudem krivo pozerať na všetkých príslušníkov tohto vierovyznania, z ktorých je drvivá väčšina normálna. Rovnako pristupujem k moslimom.

Pre to všetko som sa v piatok zúčastnil spomínanej akcie.

Jakub Nedoba

Jakub Nedoba

Bloger 
  • Počet článkov:  59
  •  | 
  • Páči sa:  2x

V júli 2019 sa mi prihodila taká vec, že som sa stal na osem mesiacov poslancom NR SR. Predtým som bol štyri roky mestským poslancom v Senici. A predtým zas aktivistom. No teraz som v 32 rokoch na politickom dôchodku.Inak ma zaujíma film, literatúra a ázijská kuchyňa. Od roku 2018 sa pokúšam hrať na súťažnej úrovni šach.Narodil som sa v Košiciach, vyrastal v Senici a momentálne žijem v bratislavskom Ružinove. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu