reklama

Koho bude voliť mladý liberál v eurovoľbách?

Prevažnú väčšinu mojich článkov na blogu tvoria za ostatný polrok volebné odporúčania. Nie že by som nemal dostatok inej inšpirácie, to len tie voľby sa nám akosi nakopili. Sobotňajšie eurovoľby budú pre mňa niečim špecifické. Napriek môjmu mladému veku pôjdem tento víkend k volebným urnám už štrnásty krát, no po prvý raz sa rozhodnem až za volebnou plentou.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (0)
Moja volebná kocka má štyri hrany
Moja volebná kocka má štyri hrany 

Nehovorím to ako ignorant, ktorý si myslí, že eurovoľby sú najmenej zaujímavé spomedzi všetkých volieb (hoci sú). Nehovorím to ani pohŕdavo z dôvodu, že by som všetkých kandidátov považoval za nímandov (to práve naopak, tieto voľby si úprimne neviem vybrať spomedzi viacerých skvelých kandidátov).

Človeku napadne kacírska myšlienka či skvelý politik vôbec patrí do takej čudnej inštitúcie akou je Európsky parlament (EP), a či si ho radšej nenechať doma v slovenskej politike. V prípade pravicového voliča pôjde naozaj o hlavnú dilemu, keďže napr. v porovnaní so stranou Smer (kde sú na kandidátke straníci druhej kategórie) kandidujú za strany ako SaS, Nova či SDKÚ ich najsilnejšie mená (v prípade koalície Nova-KDS-OKS ide dokonca o elitu troch strán). Veľkým hendikepom volieb je, že musíme primárne voliť strany a nie ľudí (pri iba trinástich voľných flekoch mi to príde nepochopiteľné).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Väčšina ľudí na Slovensku volí podľa toho, či daného kandidáta pozná, najlepšie osobne (eurovoľby majú to kúzlo, že pri ich biednej účasti niektorým kandidátom môžu stačiť na zvolenie naozaj len hlasy osobných známych). Tohto voličského kľúča sa však budem držať aj ja. Voliť budem pritom ako liberál, občiansky aktivista a ako človek, ktorý nie je bezhranične zamilovaný do EÚ.

Doslova do poslednej chvíle sa budem rozhodovať medzi štyrmi kandidátmi, ktorí sú rozdelení rovnomerne na kandidátkach dvoch strán. V sobotu hodím do urny obálku buď s lístkom strany Nova s krúžkami pre Ondreja Dostála a Juraja Drobu, alebo lístok SaS s krúžkami pre Jána Oravca a Natáliu Blahovú. Ani jeden z nich nie je favoritom na prekrúžkovanie sa do EP, avšak ja voľby neberiem ako tipovaciu súťaž. Najradšej by som bol, keby sa dostali do EP všetci a isto by boli prínosom nielen pre Slovensko, ale aj pre realisticky uvažujúcu časť Európy. Dovoľte mi, aby som vám vysvetlil svoje dôvody.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Začnem kandidátmi Novy:

Ondrej Dostál - Poznám ho najdlhšie spomedzi všetkých kandidátov. Spoznal som ho na seminári pre protikorupčných aktivistov, ktorý každý rok v lete organizuje mimovládka Transparency International Slovensko. Viem, že boj proti korupcii je mu tak blízky ako aj mne. Tejto problematike sa venoval počas svojho krátkeho pôsobenia v NR SR (počas Radičovej vlády) a venuje sa mu naďalej v medziach a možnostiach občianskej angažovanosti. Možno sa čudujete, že ja liberál podporujem predsedu Občianskej konzervatívnej strany. Avšak OKS vždy reprezentovala modernú konzervatívnu pravicu, na míľu vzdialenú od toho, čo na Slovensku poznáme z úst a koniania rôznych Kuffov, Škripekov, Matovičov či Záborskych. Som presvedčený, že Ondrej by v prípade zvolenia do EP vystupoval proti postupujúcej federalizácii EÚ.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Juraj Droba - Poznám ho z čias, keď ešte pôsobil v strane SaS a mal poslaneckú kanceláriu v Senici. Je to človek, ktorý je scestovaný, jazykovo vybavený a dosiahol úspech ako v manažérskom povolaní, tak aj v podnikaní. Napriek tomu ho poznám ako príjemného a autentického človeka. V senickej kancelárii organizoval raz mesačne stretnutia so svojimi sympatizantmi, ku ktorým sa správal veľmi priateľsky. Spolu s parťákom Martinom Chrenom predkladal do NR SR návrhy zákonov, ktoré boli na slovenské pomery veľmi inovatívne a pritom zlepšovali život obyčajného človeka veľmi nenápadným spôsobom. Pri absurdnom hlasovaní o registrovaných partnerstvách si zachoval ako jeden z mála svoju úroveň. Rozvinutie dúhovej vlajky už bolo len symbolické gesto, ktoré ostro kontrastovalo so stredovekým počínaním pánov ako Kuffa či Škripek.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A teraz kandidáti strany SaS.

Ján Oravec - Osobne sa nepoznáme, hoci do styku sme predsa len prišli pred štyrmi rokmi. Pána Oravca som vtedy oslovil čoby prezidenta Združenia podnikateľov Slovenska a taktiež Nadácie F.A. Hayeka so žiadosťou o poskytnutie korešpondenčného rozhovoru pre moje bakalársku prácu (téma: kríza a reformy).Síce ma vôbec nepoznal (predstavil som sa ako člen Mladých liberálov), ochotne súhlasil a na moje pomerne veľké množstvo otázok nezištne odpovedal. Na základe jeho odpovedí som hneď pochopil, prečo má povesť skvelého ekonomického odborníka. Najviac ma zaujala jeho odpoveď na moju otázku ohľadne výhod a nevýhod členstva v EÚ (z pohľadu podnikateľského prostredia). Ani odstupom štyroch rokov na tom nič nezmenilo, EÚ ide stále tou istou cestou ako vtedy.

Natália Blahová - Osobne ju taktiež nepoznám a pravdepodobne nepozná ani ona mňa. No pri päťročnom detailnom sledovaní počínania všetkých politikov zo strany SaS ma ona najviac presvedčila o tom, že to myslí v politike úprimne a že je autentickým človekom. Jej srdcovou záležitosťou je problematika detí a rodín a v jej rámci sa nebála postaviť voči sfanatizovanej verejnosti, ktorá začala veriť konšpiráciám o juvenilnej justícii (hoci si za to vyslúžila ohavné urážky z klávesníc internetovej lúzy). Človek, ktorý sa dokáže postaviť mentálnemu stredoveku si moje sympatie získa vždy.

Na záver pár slov k voľbám vo všeobecnosti. Už zajtra podporím svojim hlasom dvoch kandidátov buď z kandidátky Novy, alebo kandidátky SaS. Hoci obidvom stranám ide o holé prežitie, podľa môjho prorockého názoru obe partaje získajú minimálne jeden a pri správnej konštelácii hviezd aj dva euromandáty. Mali najvýraznejšiu kampaň a euroskeptická (resp. eurorealistická) rétorika hrá v tomto type volieb prím v celej Európe. Pevne verím, že sa vo voľbách potvrdí zlý výsledok Roberta Fica z prvého kola prezidentských volieb a strana Smer získa len okolo 28 % (také percento je totiž pri plne zastúpenom politickom spektre reálne a nie tých 40 % z druhého kola). Výsledky ostatných strán ma príliš nezaujímajú, po vyše dvadsaťročnom pôsobení tamojších politických dinosaurov som o ne stratil posledné štipky záujmu.

Avšak chcel by som vás všetkých vyzvať – či už máte rovnaký názor ako ja a či nie – poďte voliť. V týchto voľbách je naozaj z čoho vyberať.

***

P.S. Tento článok nevyjadruje stanovisko o.z. Mladí liberáli, ale môj osobný názor

P.P.S. Autor tohto článku nie je a nikdy nebol členom žiadnej politickej strany či hnutia

P.P.P.S Tento článok pridávam v čase volebného moratória, ktoré sa však nevzťahuje na internetové média, tobôž nie na blogy

Jakub Nedoba

Jakub Nedoba

Bloger 
  • Počet článkov:  59
  •  | 
  • Páči sa:  2x

V júli 2019 sa mi prihodila taká vec, že som sa stal na osem mesiacov poslancom NR SR. Predtým som bol štyri roky mestským poslancom v Senici. A predtým zas aktivistom. No teraz som v 32 rokoch na politickom dôchodku.Inak ma zaujíma film, literatúra a ázijská kuchyňa. Od roku 2018 sa pokúšam hrať na súťažnej úrovni šach.Narodil som sa v Košiciach, vyrastal v Senici a momentálne žijem v bratislavskom Ružinove. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu